Stop met piekeren

Iemand die piekert denkt continu aan negatieve dingen. Als je piekert zit je ergens mee in je hoofd en je krijgt het er niet uit. Piekeren kost ontzettend veel energie en levert weinig op. Alhoewel er wel een klein puntje is wat het oplevert. Piekeren is een signaal dat een bepaald onderwerp aandacht nodig heeft.  Alleen het probleem van piekeren is dat we het niet kunnen loslaten. Je blijft in cirkels draaien.

Constateer waarover je aan het piekeren bent.

Neem even de tijd om je onderzoeken wat er precies aan de hand is. Pak pen en papier of je laptop en ga schrijven. Schrijf al je gedachten van je af. Vraag jezelf af wat er precies aan de hand is. Waar maak je, je druk om? Vaak zit er een onderliggende angst onder. Dus vraag jezelf af waar je bang voor bent? Kijk of je de kern van het probleem kan vatten. Stel je bent aan het piekeren over je werk. Je hebt het niet meer zo naar je zin… Je gaat elke dag met tegenzin naar je werk. Je piekert je suf over alle negatieve zaken op je werk. De vervelende collega’s die elke keer maar met vragen komen, je manager waarbij je je niet gehoord voelt etc.

Duik in het probleem. Wat is hier precies aan de hand? Zijn het de werkzaamheden die je niet leuk meer vindt? Of komt het omdat je moeite hebt met nee zeggen waardoor alles opstapelt? Komt het omdat je je niet gehoord voelt bij je manager maar dit ook niet aan durft te geven?

Onderzoek dus goed waar het hem in zit.

Kom in actie. Doe iets aan het probleem

Vervolgens kan je concreet iets met dit probleem doen. Stel je bent erachter gekomen dat het probleem eigenlijk bij jezelf ligt. Je vindt het lastig om nee te zeggen waardoor je nu opgezadeld zit met allerlei werkzaamheden. Dan is het van belang om het probleem bij de kern aan te pakken.

Dus leren om nee te zeggen. En wat zit achter moeite hebben met nee zeggen? Vaak hebben degene die het moeilijk vinden om nee te zeggen een grote ‘pleaser’ in zich. Ze zijn zorgzaam en sociaal en staan klaar voor andere mensen. Ze vergeten eigenlijk op zichzelf te letten.

Dus de vraag achter de vraag is dan; ik wil leren om mezelf op nr. 1 te zetten.

Zie je dat het vaak veel dieper gaat dan alleen problemen op het werk? Door goed te onderzoeken waarover je precies aan het piekeren bent kan je gericht actie ondernemen.

Als je over iets aan het piekeren bent wat buiten je invloed ligt dan is het een kwestie van leren loslaten.

Zorg voor jezelf

Zelfzorg heeft ook een grote invloed op piekeren. Wanneer jij niet goed voor jezelf zorgt, te weinig slaapt, ongezond eet en te weinig beweegt wordt het piekeren erger. Wanneer jij lekker in je vel zit en goed voor jezelf zorgt ben je mentaal sterker. Om je piekergedachten de baas te worden is het dus van belang om goed voor jezelf te zorgen. Daag jezelf fysiek uit. Zorg voor voldoende ontspanning zoals wandelen in de natuur (Netflix is in dit geval geen ontspanning). Eet zo weinig mogelijk bewerkte producten maar juist verse en gezonde producten. Ik ga hier nu niet verder op in, volg vooral mijn instagram account voor meer zelfzorgtips (@marissa.coaching).